رنگ پودری الکترو استاتیک

پوشش پودری الکترواستاتیک روشی است که از دهه 1960 در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. همان طور که می دانیم هر جسمی که هادی جریان الکتریکی باشد و مقاومت دمایی لازم در کوره را دارا باشد، امکان رنگ آمیزی به روش الکترواستاتیک را دارد. به همین دلیل این روش در محافظت از سطوح فلزی… بسیار پرکاربرد است.

ازجمله مزایای انتخاب رنگ پودری محافظت بهتر از تولید و تجهیزات می باشد و از آنجایی که طی پروسه رنگ آمیزی نمونه تحت حرارت قرار می گیرد می تواند رنگ در لایه هایی ضخیم تر نیز اعمال گردد. همچنین این نوع رنگ ها دارای ویسکوزیته بالاتر و مقاومت بهتری در برابر خراشیدگی، بریدگی، سایش … می باشند.

رنگ های پودری حاوی هیچ گونه حلالی نیستند و از مخلوط رزین، هاردنر، رنگ دانه، مواد پرکننده و افزودنی ها تشیل شده و غیر قابل اشتعال می باشند. مهمترین مزیت رنگ های پودری در مقایسه با رنگ های مایع اثراته منفی کمتر بر سلامت انسان می باشد.

رنگ اپوکسی

هنگامی که مقاومت در برابر مواد شیمیایی حایز اهمیت است از رنگ های اپوکسی استفاده می گردد.  این نوع پودر ها مقاومت کمتری در برابر گرما و نور دارند. همچنین در صورت نیاز به مقاومت زیاد در برابر خوردگی به عنوان آغازگر استفاده می گردند. رنگ اپوکسی در صنایع دریایی، کشتی سازی… و صنایعی که نیاز به مقاومت در برابر رطوبت بالا و خوردگی مطرح باشد بسیار پرکاربرد هستند. همچنین این نوع رنگ ها از تست سالت اسپری(salt spray ) بالایی نیز برخوردار هستند.

اپوکسی پلی استر(هیبرید)

رنگ اپوکسی پلی استر حاوی رزین های اپوکسی  و پلی استر می باشند که از خواص فیزیکی و شیمیایی خوبی برخوردارهستند. این نوع از رنگ ها در صنایع لوازم خانگی، خودروسازی، صنایع روشنایی داخلی (indoor) استفاده می شوند.

پلی استر

رنگ پلی استر حاوی رزین پلی استر و هاردنر می باشد. پلی استر می تواند مقاومت خوبی در برابر نور خورشید و سایر شرایط آب و هوایی داشته باشد. رنگ های پلی استر عمدتا در صنایع بیرونی (out door ) نظیر: پروفیل سازی، آلمینیوم سازی، ماشین آلات کشاورزی، وسایل روشنایی … استفاده می گردند.